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Riva unter DOS-Box?!
#1
Hallo!

Die Weihnachtsferien stehen an, und wie könnte man diese Zeit besser verbringen als "alle Jahre wieder" einmal die NLT anzuspielen? ;)
Das zumindest dachten mein Bruder und ich, bis wir ernüchtert feststellen mussten, dass wir Riva nicht zum Laufen bekamen.
Unser Betriebssystem ist WinXP, die Installation war unproblematisch, das Spiel kann ohne Probleme gestartet werden (alles unter Windows!) und sogar die Heldengenerierung funktionierte und lieferte uns einen sehr passablen Vorgeschmack! Beim Verlassen des Tempels allerdings/alternativ beim Versuch, die Geweihte dort anzusprechen, stürzte das Spiel einfach ab. Änderungen an Kompatibilitäts- und Speichereinstellungen waren wirkungslos.

Gut, eigentlich hatten wir uns ja schon gewundert dass es überhaupt auf XP lief, also musste schnell DOS-Box her. Beim Laden der .exe begegnete uns hier allerdings ärgerlicherweise erneut folgender Fehler:
"Fehler: Kein CD-ROM-Laufwerk installiert. Tut mir leid"

Wie können wir das Spiel trotzdem noch zum Laufen bringen? Es wäre schade, jetzt trotz der Vorfreunde aufgeben zu müssen...
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#2
Hallo gluehfrosch und willkommen im Forum. :wave:

Benutzt du DOSBox alleine? Poste doch mal bitte den kompletten Inhalt der dosbox.conf hier rein. :)
Zum NLT-Wiki: http://nlt-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php , Zum Drakensang-Wiki: http://drakensang-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php
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#3
:thx:, schön, dass es auch zu alten Spielen so aktive Foren wie dieses gibt!

Aaalso, der Inhalt der .conf:


[sdl]
# fullscreen -- Start dosbox directly in fullscreen.
# fulldouble -- Use double buffering in fullscreen.
# fullresolution -- What resolution to use for fullscreen: original or fixed size (e.g. 1024x768).
# windowresolution -- Scale the window to this size IF the output device supports hardware scaling.
# output -- What to use for output: surface,overlay,opengl,openglnb,ddraw.
# autolock -- Mouse will automatically lock, if you click on the screen.
# sensitiviy -- Mouse sensitivity.
# waitonerror -- Wait before closing the console if dosbox has an error.
# priority -- Priority levels for dosbox: lowest,lower,normal,higher,highest,pause (when not focussed).
# Second entry behind the comma is for when dosbox is not focused/minimized.
# mapperfile -- File used to load/save the key/event mappings from.
# usescancodes -- Avoid usage of symkeys, might not work on all operating systems.

fullscreen=false
fulldouble=false
fullresolution=original
windowresolution=original
output=surface
autolock=true
sensitivity=100
waitonerror=true
priority=higher,normal
mapperfile=mapper.txt
usescancodes=true

[dosbox]
# language -- Select another language file.
# memsize -- Amount of memory dosbox has in megabytes.
# machine -- The type of machine tries to emulate:hercules,cga,tandy,pcjr,vga.
# captures -- Directory where things like wave,midi,screenshot get captured.

language=
machine=vga
captures=capture
memsize=16

[render]
# frameskip -- How many frames dosbox skips before drawing one.
# aspect -- Do aspect correction, if your output method doesn't support scaling this can slow things down!.
# scaler -- Scaler used to enlarge/enhance low resolution modes.
# Supported are none,normal2x,normal3x,advmame2x,advmame3x,hq2x,hq3x,
# 2xsai,super2xsai,supereagle,advinterp2x,advinterp3x,
# tv2x,tv3x,rgb2x,rgb3x,scan2x,scan3x.

frameskip=0
aspect=false
scaler=normal2x

[cpu]
# core -- CPU Core used in emulation: normal,simple,dynamic,auto.
# auto switches from normal to dynamic if appropriate.
# cycles -- Amount of instructions dosbox tries to emulate each millisecond.
# Setting this value too high results in sound dropouts and lags.
# You can also let DOSBox guess the correct value by setting it to max.
# The default setting (auto) switches to max if appropriate.
# cycleup -- Amount of cycles to increase/decrease with keycombo.
# cycledown Setting it lower than 100 will be a percentage.

core=auto
cycles=auto
cycleup=500
cycledown=20

[mixer]
# nosound -- Enable silent mode, sound is still emulated though.
# rate -- Mixer sample rate, setting any devices higher than this will
# probably lower their sound quality.
# blocksize -- Mixer block size, larger blocks might help sound stuttering
# but sound will also be more lagged.
# prebuffer -- How many milliseconds of data to keep on top of the blocksize.

nosound=false
rate=22050
blocksize=2048
prebuffer=10

[midi]
# mpu401 -- Type of MPU-401 to emulate: none, uart or intelligent.
# device -- Device that will receive the MIDI data from MPU-401.
# This can be default,alsa,oss,win32,coreaudio,none.
# config -- Special configuration options for the device. In Windows put
# the id of the device you want to use. See README for details.

mpu401=intelligent
device=default
config=

[sblaster]
# sbtype -- Type of sblaster to emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
# sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
# mixer -- Allow the soundblaster mixer to modify the dosbox mixer.
# oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
# On auto the mode is determined by sblaster type.
# All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
# oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.

sbtype=sb16
sbbase=220
irq=7
dma=1
hdma=5
mixer=true
oplmode=auto
oplrate=22050

[gus]
# gus -- Enable the Gravis Ultrasound emulation.
# gusbase,irq1,irq2,dma1,dma2 -- The IO/IRQ/DMA addresses of the
# Gravis Ultrasound. (Same IRQ's and DMA's are OK.)
# gusrate -- Sample rate of Ultrasound emulation.
# ultradir -- Path to Ultrasound directory. In this directory
# there should be a MIDI directory that contains
# the patch files for GUS playback. Patch sets used
# with Timidity should work fine.

gus=true
gusrate=22050
gusbase=240
irq1=5
irq2=5
dma1=3
dma2=3
ultradir=C:\ULTRASND

[speaker]
# pcspeaker -- Enable PC-Speaker emulation.
# pcrate -- Sample rate of the PC-Speaker sound generation.
# tandy -- Enable Tandy Sound System emulation (off,on,auto).
# For auto Tandysound emulation is present only if machine is set to tandy.
# tandyrate -- Sample rate of the Tandy 3-Voice generation.
# disney -- Enable Disney Sound Source emulation.

pcspeaker=true
pcrate=22050
tandy=auto
tandyrate=22050
disney=true

[joystick]
# joysticktype -- Type of joystick to emulate: auto (default), none,
# 2axis (supports two joysticks), 4axis,
# fcs (Thrustmaster), ch (CH Flightstick).
# none disables joystick emulation.
# auto chooses emulation depending on real joystick(s).
# timed -- enable timed intervals for axis. (false is old style behaviour).
# autofire -- continuously fires as long as you keep the button pressed.
# swap34 -- swap the 3rd and the 4th axis. can be useful for certain joysticks.
# buttonwrap -- enable button wrapping at the number of emulated buttons.

joysticktype=auto
timed=true
autofire=false
swap34=false
buttonwrap=true

[serial]
# serial1-4 -- set type of device connected to com port.
# Can be disabled, dummy, modem, nullmodem, directserial.
# Additional parameters must be in the same line in the form of
# parameter:value. Parameter for all types is irq.
# for directserial: realport (required), rxdelay (optional).
# for modem: listenport (optional).
# for nullmodem: server, rxdelay, txdelay, telnet, usedtr,
# transparent, port, inhsocket (all optional).
# Example: serial1=modem listenport:5000

serial1=dummy
serial2=dummy
serial3=disabled
serial4=disabled

[dos]
# xms -- Enable XMS support.
# ems -- Enable EMS support.
# umb -- Enable UMB support.
# keyboardlayout -- Language code of the keyboard layout (or none).

xms=true
ems=true
umb=true
keyboardlayout=none

[ipx]
# ipx -- Enable ipx over UDP/IP emulation.

ipx=false

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.



Falls "DOS-Box alleine benutzen" heißt, dass ich sonst zum Starten des Spiels keine anderen Programme benutze - ja, dann benutze ich DOS-Box alleine ;)
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#4
Tja, wie ich sehe, hast du in DOSBox gar nichts eingestellt. Kein Wunder, dass es nicht geht. ;)
DOSBox ist ein eigenes Betriebssystem, das nichts kennt, wenn du es das erste Mal startest. Also müssen wir der DOSBox beibringen, was es wissen muss.
Ich geb dir mal die Zeilen vor, die du ändern musst. Kannst du mit Notepad machen. :)

gluehfrosch schrieb:fullscreen=false
fulldouble=false
fullresolution=original
autolock=true
usescancodes=true
fullscreen=true
fulldouble=true
fullresolution=640x480
autolock=false
usescancodes=false

Zitat:memsize=16
memsize=32

Zitat:aspect=false
aspect=true

Zitat:joysticktype=auto
joysticktype=none

Zitat:[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
Hier noch folgende Zeilen anfügen:

mount C "C:" -ioctl
mount D "D:" -t cdrom -usecd 1 -ioctl
C:
cd riva
riva.exe


Die Laufwerksbuchstaben in Anführungszeichen entsprechend anpassen.
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#5
Danke für die schnelle Antwort!

Ich habe alle Angaben entsprechend angepasst, allerdings erhalte ich nun beim Start von DOS-Box folgende Fehlermeldung:


Z:\>mount C "C:"-ioctl
Directory C: doesn't exist.

Z:\>mount D "D:"-t cdrom -usecd 1 -ioctl
Directory D: doesn't exist.

Z:\ >C:
Drive C does not exist!
You must mount it first! Type intro or intro mount for more information.

Z:\>cd riva
Unable to change to: riva

Z:\>riva.exe
I**egal command: riva.exe


Vielleicht habe ich die Anweisungen nicht richtig verstanden? Oder irgendwas falsch eingesetzt?

Hier die modifizierte .conf Datei:

[sdl]
# fullscreen -- Start dosbox directly in fullscreen.
# fulldouble -- Use double buffering in fullscreen.
# fullresolution -- What resolution to use for fullscreen: original or fixed size (e.g. 1024x768).
# windowresolution -- Scale the window to this size IF the output device supports hardware scaling.
# output -- What to use for output: surface,overlay,opengl,openglnb,ddraw.
# autolock -- Mouse will automatically lock, if you click on the screen.
# sensitiviy -- Mouse sensitivity.
# waitonerror -- Wait before closing the console if dosbox has an error.
# priority -- Priority levels for dosbox: lowest,lower,normal,higher,highest,pause (when not focussed).
# Second entry behind the comma is for when dosbox is not focused/minimized.
# mapperfile -- File used to load/save the key/event mappings from.
# usescancodes -- Avoid usage of symkeys, might not work on all operating systems.

fullscreen=true
fulldouble=true
fullresolution=640x480
windowresolution=original
output=surface
autolock=false
sensitivity=100
waitonerror=true
priority=higher,normal
mapperfile=mapper.txt
usescancodes=false

[dosbox]
# language -- Select another language file.
# memsize -- Amount of memory dosbox has in megabytes.
# machine -- The type of machine tries to emulate:hercules,cga,tandy,pcjr,vga.
# captures -- Directory where things like wave,midi,screenshot get captured.

language=
machine=vga
captures=capture
memsize=32

[render]
# frameskip -- How many frames dosbox skips before drawing one.
# aspect -- Do aspect correction, if your output method doesn't support scaling this can slow things down!.
# scaler -- Scaler used to enlarge/enhance low resolution modes.
# Supported are none,normal2x,normal3x,advmame2x,advmame3x,hq2x,hq3x,
# 2xsai,super2xsai,supereagle,advinterp2x,advinterp3x,
# tv2x,tv3x,rgb2x,rgb3x,scan2x,scan3x.

frameskip=0
aspect=true
scaler=normal2x

[cpu]
# core -- CPU Core used in emulation: normal,simple,dynamic,auto.
# auto switches from normal to dynamic if appropriate.
# cycles -- Amount of instructions dosbox tries to emulate each millisecond.
# Setting this value too high results in sound dropouts and lags.
# You can also let DOSBox guess the correct value by setting it to max.
# The default setting (auto) switches to max if appropriate.
# cycleup -- Amount of cycles to increase/decrease with keycombo.
# cycledown Setting it lower than 100 will be a percentage.

core=auto
cycles=auto
cycleup=500
cycledown=20

[mixer]
# nosound -- Enable silent mode, sound is still emulated though.
# rate -- Mixer sample rate, setting any devices higher than this will
# probably lower their sound quality.
# blocksize -- Mixer block size, larger blocks might help sound stuttering
# but sound will also be more lagged.
# prebuffer -- How many milliseconds of data to keep on top of the blocksize.

nosound=false
rate=22050
blocksize=2048
prebuffer=10

[midi]
# mpu401 -- Type of MPU-401 to emulate: none, uart or intelligent.
# device -- Device that will receive the MIDI data from MPU-401.
# This can be default,alsa,oss,win32,coreaudio,none.
# config -- Special configuration options for the device. In Windows put
# the id of the device you want to use. See README for details.

mpu401=intelligent
device=default
config=

[sblaster]
# sbtype -- Type of sblaster to emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
# sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
# mixer -- Allow the soundblaster mixer to modify the dosbox mixer.
# oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
# On auto the mode is determined by sblaster type.
# All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
# oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.

sbtype=sb16
sbbase=220
irq=7
dma=1
hdma=5
mixer=true
oplmode=auto
oplrate=22050

[gus]
# gus -- Enable the Gravis Ultrasound emulation.
# gusbase,irq1,irq2,dma1,dma2 -- The IO/IRQ/DMA addresses of the
# Gravis Ultrasound. (Same IRQ's and DMA's are OK.)
# gusrate -- Sample rate of Ultrasound emulation.
# ultradir -- Path to Ultrasound directory. In this directory
# there should be a MIDI directory that contains
# the patch files for GUS playback. Patch sets used
# with Timidity should work fine.

gus=true
gusrate=22050
gusbase=240
irq1=5
irq2=5
dma1=3
dma2=3
ultradir=C:\ULTRASND

[speaker]
# pcspeaker -- Enable PC-Speaker emulation.
# pcrate -- Sample rate of the PC-Speaker sound generation.
# tandy -- Enable Tandy Sound System emulation (off,on,auto).
# For auto Tandysound emulation is present only if machine is set to tandy.
# tandyrate -- Sample rate of the Tandy 3-Voice generation.
# disney -- Enable Disney Sound Source emulation.

pcspeaker=true
pcrate=22050
tandy=auto
tandyrate=22050
disney=true

[joystick]
# joysticktype -- Type of joystick to emulate: auto (default), none,
# 2axis (supports two joysticks), 4axis,
# fcs (Thrustmaster), ch (CH Flightstick).
# none disables joystick emulation.
# auto chooses emulation depending on real joystick(s).
# timed -- enable timed intervals for axis. (false is old style behaviour).
# autofire -- continuously fires as long as you keep the button pressed.
# swap34 -- swap the 3rd and the 4th axis. can be useful for certain joysticks.
# buttonwrap -- enable button wrapping at the number of emulated buttons.

joysticktype=none
timed=true
autofire=false
swap34=false
buttonwrap=true

[serial]
# serial1-4 -- set type of device connected to com port.
# Can be disabled, dummy, modem, nullmodem, directserial.
# Additional parameters must be in the same line in the form of
# parameter:value. Parameter for all types is irq.
# for directserial: realport (required), rxdelay (optional).
# for modem: listenport (optional).
# for nullmodem: server, rxdelay, txdelay, telnet, usedtr,
# transparent, port, inhsocket (all optional).
# Example: serial1=modem listenport:5000

serial1=dummy
serial2=dummy
serial3=disabled
serial4=disabled

[dos]
# xms -- Enable XMS support.
# ems -- Enable EMS support.
# umb -- Enable UMB support.
# keyboardlayout -- Language code of the keyboard layout (or none).

xms=true
ems=true
umb=true
keyboardlayout=none

[ipx]
# ipx -- Enable ipx over UDP/IP emulation.

ipx=false

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.

mount C "C:"-ioctl
mount D "D:"-t cdrom -usecd 1 -ioctl
C:
cd riva
riva.exe
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#6
An der Z-Eingabeaufforderung brauchst du gar nichts eingeben. Die Zeilen ab dem mount gibst du in der conf-Datei ein, im Abschnitt [autoexec]
Nach den Anführungszeichen den Bindestrich nicht direkt anklatschen. Einmal leer lassen.

Wie heißt denn der Pfad zu deinem Riva-Verzeichnis? Welche Laufwerksbuchstaben hast du denn?
Zum NLT-Wiki: http://nlt-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php , Zum Drakensang-Wiki: http://drakensang-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php
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#7
Oh, das wollte ich eigentlich schon geschrieben haben.

Das Spiel befindet sich in C:\RIVA.
Die Festplatte ist C: und das CD-Rom Laufwerk D:

Das Leerzeichen in der conf-Datei habe ich eingefügt.
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#8
Füge bei den Buchstaben in Anführungszeichen jeweils noch ein \ an.

mount c "c:\" -ioctl
mount d "d:\" -t cdrom -usecd 1 -ioctl
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#9
OK, zumindest startet das Spiel und auch den Tempel kann ich verlassen.
Allerdings "verschiebt" meine Maus nun die Grafik irgendwie, und auch die Sprachausgabe klingt verlangsamt (so, als würde man seehr langsam sprechen) :think:
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#10
Ändere
core=auto
cycles=auto

in
core=10000
cycles=dynamic
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#11
Hmm, anscheinend ändert sich da nichts.
Ich versuch mal, es besser zu beschreiben: ich sehe schwarze horizontale Balken im Bild und überall dort, wo ich mit der Maus langgehe, "verewigt" sich diese zT und verschiebt die Grafik.
Nagut, das war der Beschreibungsversuch..
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#12
Dann kann es eigentlich nur noch am Joystick liegen. :think:
Ändere timed und buttonwrap auf false ab...

Der Rest stimmt soweit und so läufts bei mir auch, ohne Schlieren.
Zum NLT-Wiki: http://nlt-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php , Zum Drakensang-Wiki: http://drakensang-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php
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#13
Das ändert leider auch nichts :(

Allerdings muss ich kleinlaut eingestehen, dass wir das Spiel unter Windows installiert haben; könnte eine Neuinstallation unter DOS-Box hier vielleicht Wunder wirken? Falls ja, was muss ich in der conf-Datei wieder zurückändern?
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#14
Das könnte sein. ;) Lösche unter dem mount

cd riva
riva.exe

einfach raus und speicher ab. Starte DOSBox nochmal, dann bleibt er auf der Kommandozeile C:\ stehen.
Tippe d: ein und danach install
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#15
So, gelöscht und unter DOS neu installiert, allerdings bleibt der Grafik-Bug weiterhin bestehen.
Scheint so, als müssten wir auf die Schicksalsklinge umsteigen...
trotzdem allerbesten Dank für die bisherigen Tipps!
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#16
Einen Tipp hab ich noch. Ändere fulldouble=true in false ab und sag dann Bescheid, obs geht.
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#17
:wave:

Wer hätte das gedacht, der letzte Tipp war wohl der entscheidende. Es läuft!
Zwar ruckeln die Intros barbarisch, aber die habe ich schonmal gesehen...
Wie bekomme ich übrigens das Fenster wieder in den Fullscreen mode zurück? Und wie kann ich die Ladezeiten zB beim Abrufen der Stadtkarte verkürzen?

Allerbesten Dank! :up:
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#18
Prima! :ok:

Mit ALT + Enter kommst du in den Fullscreen zurück. Nochmaliges Drücken führt dich wieder in den Fenstermodus. Wenn das Spiel ruckelt, kannst du bei den Cycles noch auf 15000 hochgehen oder wieder zurück auf auto schalten. :)
Zum NLT-Wiki: http://nlt-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php , Zum Drakensang-Wiki: http://drakensang-wiki.crystals-dsa-foren.de/doku.php
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#19
Jetzt läufts perfekt - :thx:

...und schöne Weihnachtsfeiertage!
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#20
Ebenso, danke. :bigsmile:
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